2000-luvun kotimaiset pophelmet

#21 Eleanoora Rosenholm – Maailmanloppu (2007)

Noora Tommila on soittanut ja laulanut myös Lowlife Rock’n’Roll Philosophers -yhtyeessä. (Kuva: Tomi Palsa)

Tämä kappale on nihilistirunkkarin Euroviisu.

”Aamunkoin myötä metsän viertä pyöräilen
polku rantaan laskee kaarrellen
kuin neito sadun oisin
heiniin pitkäkseni käyn ja itsestäni nautin
orvokin pientareelta poimin kuivuneen, eväskoriin lasken
hiuksillain kuuma tuuli leikkii lailla rakastajan
jonka hetki sitten jätin”

Maailmanloppu taipuu monenlaisiin tulkintoihin, mutta minusta tuntuu, että keskiössä on aina leikki.

Itsestäänselvin vaihtoehto on lukea se kuvauksena järkkyneen psyykkeen leikistä. Päiväunet ovat leikkiä, ja tässä rauhallinen hetki heinikossa muuttuu merkittäväksi sadistisen ja itsetuhoisen väkivaltafantasian ansiosta. Hekuma yhdistyy alfa-suorittajien henkisestä työkalupakista tuttuun toivotun lopputuleman visualisointiin. Kertoja kävelee lieskoihin, vakaana ja onnellisena uskossaan, ettei mitään tai ketään jää jälkeen.

Aika selvä juttu.

Mutta mitä jos kyseessä onkin aivan toisenlainen leikki ja konkreettisempi hekuma.

Viittaako itsestään nauttiminen masturbaatioon? Olisiko tämä kuulunut Nuorgamin runkkubiisien listalle? Olisi jo toinen ”sinne” mennyt kappale listallamme. Ajatus pakottaa katsomaan osia laulusta uusin silmin…

”Retki tää odotettu viimeiseksi jää
hymyn jälkeen jätän hellimmän
orvokkia vielä kerran haistan
kirsikoita koristani maistan”

Kirsikka edustaa tällaisessa yhteydessä aika halolla päähän -tason symboliikkaa. Kieltämättä se on hieman irrallinen, mutta kun tälle retkelle olen nyt lähtenyt, niin aion tulkita tarkoitustani palvelevalla tavalla. Samaa teen seuraavalle värssylle:

”Vihdoinkin koitti tuhon aamu kaunehin
lasin sille nostan liekkeihin poljen
ne avosylin luokseen laskee
valo painuu vihdoin mailleen maaten”

Tässä kohtaa haemme sivistyneesti apua Ranskasta. Le petite mort, eli pieni kuolema, viittaa orgasmiin. Ihan osuvasti. Tuhon aamu voi viitata samanlaiseen kokemukseen.  Kieltämättä Maailmanlopun sanoituksessa ollaan enemmän le grande mort -linjoilla, mutta kyllä monet kielikuvat, kuten maankuoren sulaminen, kasvoilla tuntuva ilmakehän kuumuus, tuliseinä, kuumuus (no, ehkä kelvinit ovat hiukan överiä…) voi kaikki tulkita seksuaalisesti värittyneiksi. Jos niin haluaa. Sama pätee räjähdystä edeltävään tyyneen hetkeen:

”Ääntäkään ei metsän takaa kuulu,
värjekään ei liiku, meri tyyni
rinnassain rauhan tunnen”

Eleanoora Rosenholmilta on ilmestynyt toistaiseksi kolme albumia. (Kuva: Tomi Palsa)

Leikin lisäksi kaikille tulkinnoille yhteistä on myös mielenhäiriö.

Eleanoora Rosenholm projektina menee samaan jatkumoon kuin vaikka kaikki Thomas Harrisin Hannibal Lecter -kirjojen ympärille kasvanut toiminta. Voisin laittaa freudilaisen piipun suuhun ja väittää, että kaikki sarjamurhaajaviihde liittyy loppujen lopuksi seksuaalisiin patologioihin. Piippuni sanoo samaa vampyyriviihteestä.

Koetan juuri keksiä tapaa niputtaa myös zombiet tähän, mutta ne ovat osoittautuneet hankalaksi tapaukseksi. Ehkä ne ovatkin pelottavia juuri aseksuaalisuutensa johdosta. Lisääntymistapakin on mitä on. Zombiet ovat kuin sukupuolitauti, joka on saatu ilman nautintoa. Paskan möivät.

Yksi Eleanoora Rosenholmin tuotannon vahvuuksia löytyy tekijöiden kyvystä yhdistää elementtejä, jotka luovat jännitteitä; usein juuri pirtsakoita melodioita makaaberiin lyyriikkaan. Musiikilliselta toteutukseltaan Maailmanloppukin on ihanan pirteä ja hienolla tavalla hieman lapsellinen. Kertsi nousee kuin suihkukone ja fraasien loput alleviivataan abbamaisilla kelloilla.

Tämä kappale on nihilistirunkkarin Euroviisu.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

SAMAAN AIKAAN MAAILMALLA

27. elokuuta 2007 − Venäjällä pidätettiin kymmenen henkilöä epäiltyinä osallisuudesta toimittaja Anna Politkovskajan lokakuussa 2006 tehtyyn murhaan. Pidätettyjen joukossa oli yksi turvallisuuspalvelu FSB:n upseeri, yksi virassa ollut ja kolme entistä poliisia. Jutun tutkijoiden mukaan murha oli ollut tilaustyötä ja sen toimeksiantaja oleskeli ulkomailla.