Leevi and the Leavings Top 40

#20 Pikku prinsessa (1989)

LeeviMusiikki

Härski, hauska, inhimillinen ja yhtä kertosäettä – aivan kuten Leevi and the Leavings ja elämä parhaimmillaan.

”Olen kiertänyt runsaasti maailmaa ja nähnyt ne kaikki nakurannat
joissa mieskin saa rennosti riiputtaa tietämättä mihin kätensä panna
Siellä isketään naisia ja toisin päin, siellä todella on mistä ottaa
ja se kaikki mitä maailmalla itse näin, se on elämässä unelmaa ja totta”

Omassa mielessäni Leevi and the Leavingsin kappaleissa kuvatut hahmot ja ihmiskohtalot nivoutuvat usein yhteen niin ikään Gösta Sundqvistin pyörittämän Koe-eläinpuisto-radio-ohjelmasarjan kanssa. En varmastikaan ole ajatusteni kanssa yksin. Kummassakin on huumori keskeisessä osassa – Koe-eläinpuistossa se on tosin, kröhöm, hieman alleviivatummin esillä.

Molemmissa myös pöllytetään jatkuvasti niin sanottuja perinteisiä sukupuolirooleja miehekkäiden naisten, naismaisten miesten sekä kaikenlaisen ristiinpukeutumisen ja peitonheilutuksen merkeissä. Siispä vuoden 1989 Musiikkiluokka-albumilla ilmestynyt Pikku prinsessa voisi hyvin olla puolihuolimaton yksityiskohta vaikkapa isännöitsijä Kulli-Olli Granströmin rehvakkaissa kertomuksissa tai ronskin merikapteeni Monica Aaltosen seikkailuissa maailman merillä.

Vaikka Pikku prinsessa ei tekstiltään kenties ylläkään Sundqvistin parhaimpiin, eikä se varsinaisesti sisällä hienovaraisesti rakennettua ja kipeästi osuvilla huomioilla varustettua tarinaa, on se ytimekkyydessään yksi hauskimmista. Jo riimiparin ding dong – King Kong kekseliäs käyttö naurattaa kerrasta toiseen:

”Kieli tytön suussa niin kuin käkikello ding ding dong
mutta jokin meni pieleen
pakaroista puristin ja hieltä se haisikin, King Kong
siitä tuli mieleen”

Kaikesta rasvaisuudestaan huolimatta kappale on Sundqvistin lauluille tyypillisesti täynnä myös alakuloa ja (toteutumattomia) haaveita. Juuri ne tuovat humoristisimpaankin ralliin sen kiinnostavan inhimillisen sävyn ja syvyyden. Pikku prinsessassa tämä tarkoittaa rakkaudelle itseensä alttiiksi asettavan ja sen eteen uhrautuvan kertojan hämmennyksensekaista kaipuuta tämän löytäessä itsensä hieman toisenlaisesta asetelmasta, kuin mistä oli alunperin kenties haaveillut. Elämä on totisesti yhdistelmä unelmaa ja totta.

”Sinä halusti olla se aurinko, joka minua lämmittäisi
mulle olisi riittänyt jo kuutamo
ja se että sut luoksein saisin taas”

Luultavasti kirjoitussarjamme aikana tulee monesti esiin myös Leevi and the Leavingsin kappaleiden musiikillinen monipuolisuus ja kerroksellisuus, jossa ei melodioita ja yksityiskohtia säästellä. Pikku prinsessa on erinomainen esimerkki tästä. Kappaleesta on oikeastaan hyvin vaikea erottaa suoraan popmusiikille ominaista säkeistö-kertosäe-jakoa, sillä se rakentuu useasta toinen toistaan riemukkaammasta melodiakokonaisuudesta. Pikku prinsessa onkin jonkinlainen popkappaleen vastine vuoristoradalle: edellisen huiman kierteen päättyessä syöksytään täyttä vauhtia jo uuteen silmukkaan.

Toisaalta, samanlaista melodiahurjastelua koetaan myös monissa, monissa muissa Leevi and the Leavings -kappaleissa.

”Saavuthan matkan takaa taas, pikku prinsessa
tanssimme taivaanrannan taa, haavemaailmaan”

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

BONUS!

Jotain Gösta Sundqvistin tuotteliaisuudesta ja säveltäjänlahjoista kertoo myös Pikku prinsessa -singlen b-puolella julkaistu Pikku prinsessa ja puoli valtakuntaa, joka yhdistää edellä mainittuun tyylikästä italo-jytkettä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!