Top 100 mahlanjuoksuttajat – 2000-luvun nerot

#19 Stefani Germanotta

Sananen tätä juttua sponsoroineelta ihanalta taholta: Varsin erikoinen tapaus on myös Monsters of Popissakin esiintyvä JJ.
Rah-rah-ah-ah-ah! Roma-Roma-ma-ah! Ga-ga-ooh-la-la!

Yli 64 miljonaa myytyä julkaisua. Yli 42 miljoonaa Facebook-fania. Yli miljardi musiikkivideon katselua YouTubessa. Googlen haetuin nainen. Arviolta 90 miljoonan dollarin tienestit ennen kahdettakymmenettäviittä ikävuotta. Faneja päiväkotilapsista homobaarien nallekarhuihin.

Mitä vittua populaarikulttuurin pirstoutumisesta viime vuodet sönköttäneet kulttuurintutkijat? Eihän kenenkään enään 2000-luvulla pitänyt olla mahdollista saavuttaa kaikki rotu- ja kansanluokat läpäisevää suosiota?

WTF, Stefani Joanne Angelina Germanotta? Miten ihmeessä olet saanut luoduksi Lady Gagan kaltaisen superlatiivien artistin, joka hittibiisissään laittaa amerikkalaisteinit tanssimaan saksofonisoololla kuorrutettua euroviisuhumppaa?

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

RIP saksofonin edellisessä kappaleessa soittanut Clarence Clemons.

Miten nopeasti kaikki onkaan tapahtunut. Vielä neljä vuotta sitten Stefani Germanotta oli tähteydestä haaveillut newyorkilaismimmi, joka kiersi Amerikkaa New Kids on The Blocin lämppärinä.

Vielä loppukesästä 2009 tilanne oli odottava. Tuolloin astelin Helsingin Kulttuuritalolle tarkoitukseni chekata yksi hassuista hatuista ja anteliaasta pakaraosastosta tunnettu uusi poptähtönen, jolla oli hyvä hitti.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Kaksi tuntia myöhemmin astuin ulos Kulttuuritalosta vakuuttuneena siitä, että tältä samalta on täytynyt tuntua niistä, jotka aikanaan näkivät samalla lavalla Jimi Hendrixin, Led Zeppelinin tai Queenin. Tähti oli syttymässä.

Nyt hän on 2000-luvun suurin poptähti.

Lady Gagalla saattaa olla – nykyään – taustalla maailman parhaista brändinrakentajista koostuva markkinointikoneisto, mutta missään ei ole kiistetty sitä, että Germanotta itse on harvinaisen lahjakas visionääri, määrätietoinen työnarkomaani, jolla on todellista valtaa roolihahmoaan koskevissa päätöksissä. Toisin kuin monet muut isojen tuotantoketjujen lopputuotteet, hän on aktiivisesti mukana musiikkinsa luomisessa.

Kaikki, jotka ovat nähneet Gagan livenä, tietävät, että nuori nainen on taitava, karismaattinen esiintyjä, uuden vuosituhannen stadionpoptähti, joka pystyy muuttamaan kolkon jäähallin sekä mahtipontiseksi friikkisirkukseksi että intiimiksi klubiolosuhteeksi. Se tuskin olisi mahdollista, jos Gaga olisi pelkkä musiikkikoneiston ohjailema sätkynukke.

Lady Gagaa on syytetty muoviseksi tuotteeksi, jossa ei ole mitään uutta tai aitoa. Artistiksi, jota ei olisi edes olemassa ilman Madonnaa, Grace Jonesia, Michael Jacksonia tai kymmeniä muita, joiden vaikutteet ihmiset hänessä näkevät.

Se kaikki on totta. Lady Gaga on artisti, jossa peilautuu koko länsimaisen popmusiikin historia.

Hän on artisti, joka kiivennyt jättiläisten hartioille. Nyt hän seisoo siellä omana ylväänä itsenään ja on tuleva hallitsemaan vielä pitkään.

http://www.youtube.com/watch?v=Y_MlyF8Jsrk

Samasta aiheesta

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress