Top 100 mahlanjuoksuttajat – 2000-luvun nerot

#17 Tim Mosley

Timbalandilta taittuu outoilu ja hitteily.

Sananen tätä juttua sponsoroineelta ihanalta taholta: Gurun näpit on olleet mukana myös Xzibitin tuotannossa. Pimp my ride-äijän keikka 9.9. muuten muuttui ikärajalliseksi, ettäs tiiät.

Raakana yleistyksenä voisi sanoa, että siinä missä 1990-luvun lopulla ja vuosituhannen vaihteessa tanssittavan valtavirtapopin valtikka kuului Britney Spearsia ja Backstreet Boysia tuottaneelle Max Martinille, uuden millenniumin alkupuoli Pharrell Williamsille ja tämän The Neptunesille, 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla ennen Lady Gagan valtaannousua Onnela-popin kruunun kahmi päähänsä  Timothy ”Timbaland” Mosley.

Näytteitä tuottajan erinomaisuudesta oli tulvinut vastaan jo vuosia aiemmin, ei vähiten Missy Elliottin ja Aaliyahin hienoissa lauluissa. Vaikka esimerkiksi Aaliyahin ikuisesti jumalainen Try Again tai neiti E:n Get Ur Freak On olisivat jo yksin turvanneet ”Timballe” paikan auringossa, tuntui silti yllättävältä, miten vahvasti Timbaland & Magoo -yhtyeensä kanssa aiemmin mellastanut hiphop- ja R&B-tuottaja otti ”vanhoilla päivillään” tanssipopkentän haltuunsa.

Timbalandin palveluksia hyödynsivät vuosien 2006–08 levyillään poptähdet Nelly Furtadosta Madonnaan ja Justin Timberlakesta Björkiin. Timba-ruuhkavuosien seurauksena tuottajan säksättävä, ujeltava, poukkoilevien rytmien sekä hassujen suulla tehtyjen äänien synteettinen matto alkoi kuulostaa väljähtyneeltä ja Mosley maneeriensa vangilta viimeistään tämän omalla Shock Value -albumilla. Ykkösosan varsin komeasta The Way I Are -kappaleesta huolimatta vaikutti myös siltä, että Mosley oli tyhjentänyt biisipajatsonsa kultakolikoista erityisesti Timberlaken ja Furtadon loistaville albumeille.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!

Ja ne kovimmat Timba-hetket. Try Againin, Get Ur Freak Onin ja Work Outin jatkeeksi Mosley oli liekeissä toisen mahlaneromme ja melkein-kaimansa Timberlaken edelleen upealla FutureSex/LoveSounds-albumilla. My Love oli oikeutetusti vuoden 2006 kovin popkappale maailmassa, What Goes Around… sai hunajan virtaamaan kiiltävällä tanssilattialla. Timberlake ja Timbaland olivat yhdistäneet voimansa näyttävästi jo Cry Me a Riverillä 2002.

Yhtä väkevä suoritus oli Furtadon Loose-albumi. Tyrmäävän seksikkäästi pumppaava Promiscuous, askeettisen viekotteleva Say It Right, raivostuttavan tehokas Maneater ja korneista panhuilusoundeista huolimatta (ja ehkä vähän sen vuoksi) itkettävän ihana All Good Things (Come to an End) olivat ilmestymisvuotensa parasta popmusiikkia; musiikkia, jonka pariin minun on edelleen pakko palata tasaisin väliajoin. Noiden kappaleiden soidessa maailma näyttää hetken paremmalta paikalta elää.

Jotenkin minulle on jäänyt mieleen Björkin Pitchforkille antama kommentti Timbalandista. Kun islantilaistähti ja Timbaland tapasivat ensi kertaa, Timbaland sanoi Björkin mukaan näin: ”So what do you wanna do? You wanna do something weird? Or something like a hit?”

Itsevarmuutta, suoraviivaisuutta, outoutta ja hitikkyyttä. Niistä ovat myös Timbaland-kappaleet tehty.

Lopuksi kysymys: miten päivämäärä 23.8.2008 liittyy neroomme? Tietenkin Lahden mäkimonttuun kaavaillun keikan ansiosta. ”Valitettavasti” Timballe oli kuitenkin buukattu Wikipedian mukaan samalle päivälle keikat Puolaan ja Australiaan, joten Lahden-konsertti jäi toteutumatta. Lahteen buukattiin Sean Paul, mutta konsertti päätettiin perua Etelä-Suomen Sanomien mukaan huonon sääennusteen takia. Näin.

Samasta aiheesta

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress