15 vähän tuntemattomampaa Abba-klassikkoa

Abba: Björn, Arne, Burne, Atos.

Abba: Björn, Ann-Frid, Agnetha, Benny.

Kaikkihan tietävät Abbalta ainakin yhden kappaleen, oli se sitten Dancing Queen, Waterloo, Money Money Money, Mamma Mia tai The Winner Takes It All. Aika monelta meistä myös löytyy joku Abban kokoelmalevy hyllystä (myöntäkää pois); ruotsalaispoppoon musiikki on useimpien mielestä vähintään ”ihan kivaa”.

Mutta mikä tekee Abbasta yhden kaikkien aikojen popyhtyeistä? Syitä on useita, päällimmäisinä tietenkin Benny Andersson ja Björn Ulvaeus sekä heidän uskomaton sävelkynänsä ja melodiavaistonsa sekä Agnetha Fältskogin ja Anni-Frid Lyngstadin keskenään erisävyiset mutta yhdessä niin hyvin soivat lauluäänet. Yksi tärkeä tekijä voi olla se, että vaikka Abba henkilöityi neljään jäseneen, sen kaikilla levyillä soittaa lähes sama joukko studiomuusikoita, muun muassa rumpalit Ola Brunkert ja Roger Palm, basisti Rutger Gunnarsson sekä kitaristit Janne Schaffer ja Lasse Wellander. Heidän sovituksellista panostansa ja musiikillisia näkemyksiään ei voi Bennyn ja Björnin ”virallisista” sovituksista huolimatta kiistää.

Seuraavat viisitoista kappaletta eivät edusta Abban kaikkein suurimpia hittejä, vaikka muutama niistä löytyykin esimerkiksi More Abba Gold -kokoelmalta. Niiden tarkoitus on kuvastaa, mihin kaikkeen Abban musiikki taipui ja kuinka monipuolista se olikaan. Ennen kaikkea Abba oli kuitenkin hyväntuulinen, mieleenjääviä ja koskettavia popmelodioita tuottanut joukkio.

#1 HE IS YOUR BROTHER (RING RING, 1973)

Ennen kuin manageri Stig Anderson keksi nimetä bändin sen jäsenten alkukirjaimien mukaan, bändi käytti vielä nimenään jäsentensä etunimiä (Björn & Benny, Agnetha & Frida). Tällä nimellä julkaistiin ensilevy Ring Ring, jolta sekä tämä että toinenkin kanssaihmisiä tukemaan kannustava laulu People Need Love ovat peräisin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#2 DANCE (WHILE THE MUSIC STILL GOES ON) (WATERLOO, 1974)

Euroviisuvoiton jälkeen julkaistu Waterloo-albumi nosti Abban (jonka nimen perässä mainittiin vielä tässä vaiheessa myös jäsenten nimet) pikkuhiljaa kansainväliseen tietoisuuteen. Tämä Björnin ja Agnethan laulama erobiisi kertoo siitä, kun suhde on jo loppusuoralla ja tiet erkanemassa, mutta tanssitaan nyt vielä yksi tanssi viimeisiksi jäähyväisiksi. Ketään ei käy syyttäminen, kaikki on edelleen hyvin ja maailma pyörii, vaikkemme enää olekaan yhdessä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#3 SITTING IN THE PALMTREE (WATERLOO, 1974)

Abba kokeili uransa varrella monenlaisia tyylilajeja, etenkin ensimmäisillä levyillään. Uran loppu taas meni pääasiassa tanakan diskokompin säestyksellä. Kolme ensimmäistä levyä olivat tyylillisesti eniten lähinnä ajan hengen mukaista glamrockia ja kevyttä poppia. Mukaan mahtui kuitenkin muun muassa tämä reggaetyylittely, jossa Björn haikailee palmun latvassa rakkaansa perään. Seuraavalla levyllä mentiin vielä syvemmälle musiikkityyliin Tropical Lovelandin myötä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#4 INTERMEZZO NO. 1 (ABBA, 1975)

Benny Anderssonin kunnianhimoinen instrumentaalisävellys löysi tiensä Abban kolmannelle albumille. Se on Abban kahdesta instrumentaalikappaleesta ensimmäinen. Toinen on Arrivalin nimikappale.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#5 BANG-A-BOOMERANG (ABBA, 1975)

Bang-a-Boomerang oli alun perin Bennyn ja Björnin Ruotsin 1975 ”euroviisukarsintoihin” (Melodifestivalen) säveltämä kappale, jonka esitti duo Svenne & Lotta. Kappale sijoittui kolmanneksi ja menestyi kohtuullisesti Ruotsin radiosoittolistalla, jolla se viihtyi yhteensä 7 viikkoa ja nousi parhaimmillaan sijalle 2. Yllättäen myös Abba päätti levyttää kappaleen sen alkuperäisillä englanninkielisillä sanoilla (Svenne & Lotta esittivät biisin ruotsiksi). Biisin sanoma on nerokas: jos antaa rakkautta, se tulee bumerangin lailla antajalleen takaisin.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#6 DUM DUM DIDDLE (ARRIVAL, 1976)

Ärsyttävä hokema kertosäkeessä pilaa joskus koko kappaleen, vaikka sävellys olisikin huippuluokkaa. Dum Dum Diddlen pelastaa sen epätoivoisuutta tihkuva aihe: tyttö ihastuu viulunsoittajaan, joka vain harjoittelee ja harjoittelee, eikä huomaa tyttöä lainkaan. Siksi tämä toivookin olevansa soittajan viulu, jotta pääsisi lähemmäksi ihastustaan. Biisi sisältää loistavan riimin: “And you’re only smilin’ / when you play your violin’”.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#7 MY LOVE, MY LIFE (ARRIVAL, 1976)

Erobiisien tekijänä Abba oli ykkösluokkaa, ja muutamaan kappaleeseen se sai mukaan omakohtaisiakin kokemuksia. Suotta The Winner Takes It Allin varjoon on jäänyt vuoden 1976 My Love, My Life, jossa on siinäkin nerokas riimi: “But I know I don’t possess you / so go away, God bless you”.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#8 I’M A MARIONETTE (ABBA – THE ALBUM, 1977)

Vuonna 1977 Abbalta ilmestyi sekä uusi studioalbumi että elokuva, jotka nimettiin viisaasti The Albumiksi ja The Movieksi. Suosio oli kasvanut jo sen verran suureksi, että bändi otti riskin ja käytti kiertueella osan konserttiajasta esittääkseen neljän kappaleen mittaisen minimusikaalin The Girl With Golden Hair, joka kertoi laulavan maalaistytön matkasta showbisneksen sätkynukeksi. Agnetha ja Frida esittivät molemmat pääosaa yhdessä ja erikseen, samanlaisiin asuihin ja peruukkeihin sonnustautuneina. Minimusikaali sisältyi myös The Albumille lukuun ottamatta sen viimeistä osaa Get on the Carouselia, joka nähdään kuitenkin The Moviessa.

http://www.youtube.com/watch?v=rcqupBYxybA

#9 HOLE IN YOUR SOUL (ABBA – THE ALBUM, 1977)

Get on the Carouselin sijaan The Albumille valittiin viime hetkellä hyvin samankaltainen Hole in Your Soul, johon totta puhuen siirrettiin suoraan joitain elementtejä poisjääneestä kappaleesta. Levyllä biisi kuullaan juuri ennen minimusikaalin kolmea ”kohtausta”.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#10 AS GOOD AS NEW (VOULEZ-VOUS, 1979)

Voulez-Vous on eittämättä Abban diskovaikutteisin albumi huolimatta siitä, että se sisälsi myös balladit Chiquitita ja I Have a Dream. Levyn aloituskappaleessa As Good As New’ssä bändi innostuu melko funkikkaaksi, unohtamatta silti popsensibiliteettiä.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#11 THE KING HAS LOST HIS CROWN (VOULEZ-VOUS, 1979)

Tässä kappaleessa irvaillaan vahingoniloisesti kaverille, jonka uusi tyttöystävä on tylysti dumpannut. Ja kuten Björn kappaleen esittelyssä toteaa, tarinalla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan kanssa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#12 ME AND I (SUPER TROUPER, 1980)

Erittäin tarttuva pohdiskelu ihmisen kaksijakoisuudesta. Kappaletta ei julkaistu koskaan singlenä, minkä takia se kenties jäi Super Trouperin isojen hittien varjoon. Tässä tv-performanssi Dick Cavett Show’sta vuodelta 1981.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#13 WHEN ALL IS SAID AND DONE (THE VISITORS, 1981)

Vuoteen 1981 tultaessa Abba oli kokenut lähes kaiken, mitä yhtye voi popurallaan saavuttaa, parisuhteiden hajoamista myöten. Jos The Winner Takes It All kertoi Agnethan ja Björnin erosta, When All Is Said And Done on viittaus Bennyn ja Fridan eroon. Fridan omakohtainen tulkinta tekstistä oli studiossa niin jäätävä, että kappaleen taustat piti äänittää uudelleen.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#14 HEAD OVER HEELS (THE VISITORS, 1981)

Head Over Heels (työnimi ”Tango” viitannee sävellyksen tunnelmaan) on kuvaus itsetietoisesta ja vahvasta naisesta, joka haluaa päsmäröidä ja olla aina esillä. Onnettoman miehensä, joka haluaisi joskus toteuttaa itseään, hän raahaa mukanaan ja vaientaa sanoin: ”That’s all very fine / Exert that will of your own / When you’re alone / Now we’d better hurry”. Julma nainen.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

#15 THE DAY BEFORE YOU CAME (SINGLE, 1982)

The Visitorsin jälkeen Abba ei julkaissut enää kuin muutaman singlen ennen hajoamistaan. Tämä on niistä se klassikoksi muodostunut. Kuvaus naisen tavanomaisen tylsästä päivästä juuri ennen kuin hänen elämäänsä astuu ”sinä”. Suosikkisarja Dallas mainittu!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!

15 VÄHÄN TUNTEMATTOMAMPAA ABBA-KLASSIKKOA