Popklassikot 1984

#11 Sade – Smooth Operator

Ihana Sade.

Heinäkuussa 1984 julkaistu debyyttialbumi Diamond Life esitteli yleisölle nigerialaissyntyisen Sade Adun keulakuvittaman brittiyhtyeen sielukkaan ja hienostuneen näkemyksen popmusiikista. Albumin avaava ja yhtyeen tähänastisen uran tunnetuin kappale Smooth Operator julkaistiin ensin saman vuoden syyskuussa singlenä Iso-Britanniassa ja seuraavana vuonna Yhdysvaltojen markkinoilla, mikä vaikutti merkittävästi yhtyeen myöhemmin tekemään maailmanlaajuiseen läpimurtoon.

Itse kappale sävellettiin kuitenkin jo Sade’ta edeltäneen Pride-yhtyeen käyttöön pari vuotta aiemmin, ja siitä tehty demoversio kiinnittikin levy-yhtiöiden huomion. Kappaleen tekijätietoihin on merkitty Adun lisäksi Pridessa soittanut Ray St. John, mutta miljoonia myyneen hitin alkuperästä on sittemmin taisteltu myös lakituvassa. Priden riveissä niin ikään soittanut rumpali Paul Cook on muun muassa korostanut omaa ja Sade-basisti Paul Denmanin roolia kappaleen tekoprosessissa väittäen samalla Adun panosta olemattomaksi.

Niin tai näin, mainetta ja mammonaa koskevat riidat sopivat poikkeuksellisen hyvin tämän silkinpehmeän, mutta petollisen popklassikon luonteeseen. Kappaleen albumiversiolla Adun henkäilemä esinäytös johdattaa kuulijan sen kylmään maailmaan:

“He’s laughing with another girl / and playing with another heart
placing high stakes / making hearts ache
He’s loved in seven languages
Diamond nights and ruby lights / high in the sky
Heaven help him when he falls”

Eletään 1980-lukua, juppien, materialismin ja hedonismin leimaamaa vuosikymmentä ylikuumenevan talouden ja toisaalta rajujen säästökuurien ristiaallokoissa.

”Diamond life, lover boy
we move in space with minimum waste and maximum joy”

Rumpu- ja bassorytmi yhdessä ajalle tyypillisen saksofoninotkistelun kanssa muodostavat kappaleen viettelevän pohjavireen. Kaiken yllä Adun viileä ääni laulaa lohdutonta tarinaa miehestä, jolle rakkaus on vain kaupankäyntiä. Silti miehen sydämettömyys näyttäytyy kaikessa ilmeisessä turmiollisuudessaan jopa oudon kiehtovalta.

“No place for beginners or sensitive hearts
When sentiment is left to chance
No place to be ending but somewhere to start
No need to ask, he’s a smooth operator”

Smooth Operatorissa petollisuuden teemaa käsitellään kuitenkin perinteistä poplaulua raadollisemmin. Se on kuvaus hyväskikäytöstä, maailmasta, jossa ihmissuhteet ovat kulutustavaraa. Tässä maailmassa säännöt laatii se, jolla on valtaa ja rahaa.

Smooth Operator tuntuu parinkymmenen vuoden jälkeenkin yhä ajankohtaiselta. Itsekkyys ja ahneus eivät jääneet viime vuosituhannelle, eivätkä ne varmasti katoa vuoden 2011 jälkeenkään.

Siispä myös Smooth Operator jää ilman loppuratkaisua. Yhtye jatkaa loputonta tarinaa kunnes viimeinenkin ääni haihtuu hiljaisuuteen:

”Smooth operator, smooth operator
smooth operator, smooth operator…”

Kaikki roistot eivät jää kiinni, oli kyse sitten rahasta tai rakkaudesta.
http://www.youtube.com/watch?v=ERpjTWWUV6w