Leevi and the Leavings Top 40

#11 Amalia (1988)

LeeviHäntä

Tragedian ja komedian yhteys on bassolinjan muotoinen.

Tanssii
hullu Amalia kamalia tansseja tanssii
tai sitten sillä on siellä mies.
Ja ne laulaa
laalalalalalaa
mielenvikaisia likaisia lauluja laulaa
ikivanhoja iskelmiä mitä lie

Häntä koipien välissä on Leevi and the Leavingsin synkein levy, mustia ihmiskohtaloita kiedottuna loputtomaan harmaaseen. Tekstinsä puolesta Amalia on albumikontekstissaankin synkimmästä päästä. Kappale on todellinen Leevi and the Leavingsin Tuntematon potilas. Kaikki kansanluokat toisiinsa liittävä ihmiskohtalo vanhuuden ja sen lieveilmiöiden vääjäämättömyydestä.

Sodassa majurimiehensä menettänyt yksinäinen vanhus tanssimassa yksin. Pöydällä (varmasti haljenneessa Arabian kulhossa) köllöttää Gösta Sundqvistin kenties traagisin yksittäinen detalji: pullakranssin on täytynyt odottaa vierailijaa todella kauan, jotta homeen voisi raaputtaa pois.

Mutta Amalia ei kuitenkaan ole tarina, jolle iltapäivälehtikansa itkisi kuin Arttu Wiskarin rivitalotragedioille. Pikemminkin se on poliittisen korrektiuden vastainen  kappale, jollaisen julkaiseminen voisi aiheuttaa nyky-Suomessamme jopa pahennusta.

Sundqvist heittää nimittäin vanhuuden, mielisairauden ja yksinäisyyden aivan leikiksi. Mikä ovelinta, hän tekee sen ensisijaisesti sävellyksen keinoin. Kahden pennin barokkipopin alla on niin paljon niin synkkää ja niin mustaa, että sitä joutuu käsittelemään anarkistisen huumorin keinoin.

Koko kappaleen musiikillinen vitsi pohjautuu hönttiin kvarttibassoon. Viimeistään, kun kuudentoista sekunnin kohdalla bassolinja kaatuu triolin alas, ei voi olla näkemättä silmissään, miten totaalisen höpsähtänyt Amalia-mummo horjahtelee sen tahdissa ympäri asuntoaan. Samaa komediaa tihkuvat myös säkeistöjen hulvattomat loppusoinnut.

Amalian sävellys on niin törkeä, että tuntuu muodollisuuksilta vedellä pikimustalla liidulla viivoja yksinäisen vanhuksen mahdollisesta miessuhteesta ja Alzheimer-aggression suuhun tuomista irstauksista tai tituleerata heti kappaleen alussa Amaliaa hulluksi.

Ehkä tälle saa sittenkin nauraa.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!