2000-luvun ulkomaiset pophelmet

#108 Broken Social Scene – 7/4 (Shoreline) (2005)

Tähän hersyvä kuvateksti.

Tämäkin kuva näyttäisi karismaattisemmalta, jos siinä esiintyisi Leslie Feist.

Kanadalaisen indiesuperkollektiivin nostattavin biisi sisältää oudon tahtilajin.

”It’s a shoreline
and it’s high speed,
it’s a cruel world
and it’s time”

Monet 2000-luvun kanadalaiset indiebändit vaikuttivat pikemminkin ”kollektiiveilta” tai ”orkestereilta” kuin yhtyeiltä.

Niistä tuli yhteisöllinen vaikutelma: ”Hei jee, haluatko tulla bändiin mukaan? Päästään Pitchfork-festareille, sinähän soitit harmonikkaa/viulua/trumpettia lapsena, voisit opetella sen uudestaan. Ai et jaksa? Tässä tamburiini, lyö vaikka sitä, voit myös huutaa samalla. Huudetaan kaikki helvetin kovaa, niin syntyy hyvä meininki. Löysin vintiltä myös irlantilaisen mummoni vanhan röyhelöpaidan, pistä se päälle ja tervemenoa ’skeneen’!”

Broken Social Scenen biisinkirjoituksesta vastasivat Kevin Drew ja Brendan Canning, jotka hommasivat bändiin mukaan ystäviään Toronton indiepiireistä. Hurjimmillaan toimintaan osallistui yhdeksäntoista jäsentä.

Kotimaahan liittyvä yleistäminen tuntuu tyhmän arbitraariselta, mutta minua ärsytti esimerkiksi Arcade Firen ja Wolf Paraden tyyppisissä bändeissä se, että ne huokuivat meteliä, kotikutoisuutta ja holtitonta intohimoa. Se vaikutti aluksi virkistävältä, sitten rasittavalta pauhaamiselta. Indiekollektiivien laulajat kuulostivat siltä, että he repisivät kohta hiukset päästään, kun ovat niin tunnemyrskystä sekaisin, mutta tuo intensiteetti muuttui nopeasti maneeriksi.

Pitäisikö syyttää Neutral Milk Hotelia? Vaikutti siltä, että kanadalaiset indiebändit halusivat kuulostaa In the Aeroplane Over The Sean kansikuvalta. Biisien alussa soittajat himmailivat hiljaa, sitten he hakkasivat instrumenttejaan täysillä. ”Nollasta sataan” -dynamiikka toistui myös ”post-rockissa”. Bändin jäsenillä oli varmasti hirveän hauskaa, mutta 2000-luvun Kanada-indiestä löytyy oikeastaan aika vähän kappaleita, joihin jaksan vielä tänä päivänä palata.

Broken Social Scenen 7/4 (Shoreline) on yksi näistä biiseistä. Sen kuulemisesta tulee edelleen hyvä, eikä tunkkainen olo. (Ja ennen kun joku ehtii päteä, voin kertoa, että You Forgot It In People saattaa olla bändin ”Se” albumi, mutta ei silläkään liene näin nostattavaa ”hittiä”, eikä ”hittien” tekeminen tietenkään ole itseisarvo, mutta kirjoitan tästä silti!)

Spesiaalin kappaleesta tekee se, että se menee nimensä mukaisesti harvinaisessa 7/4-tahtilajissa ja siinä laulaa Leslie Feist. Raidalla häärää yli 15 muusikkoa, mutta 80 prosenttia sen karismasta muodostuu Feististä. Myös biisin musiikkivideolla duettopari Kevin Drew kalpenee Feistin säteilyn rinnalla parrakkaaksi perus-indiesedäksi. Huom. videolla Feist myös lyö Keviniä!

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!
Broken Social Scene – 7/4 [Shoreline] (ohj. Micah Meisner)

Bonus!

Broken Social Sceneltä äänestettiin myös kappaletta Anthems for a Seventeen Year Old Girl.

Samasta aiheesta

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress