2000-luvun ulkomaiset pophelmet

#101 UGK feat. OutKast – Int’l Players Anthem (I Choose You) [2007]

Underground Kingz: Pimp C ja Bun B.

Underground Kingz: Pimp C ja Bun B.

Etelä-soundin legendaariset duot mittelevät taitojaan Willie Hutch -sämplen soidessa uljaasti taustalla. Euforinen kappale jäi UGK:n Pimp-C:n viimeiseksi voimainnäytöksi.

”So, I typed a text to a girl I used to see
Sayin that I chose this cutie pie with whom I wanna be
And I apologize if this message gets you down
Then I CC’d every girl that I’d see see round town and
I hate to see y’all frown but I’d rather see her smiling
Wetness all around me, true, but I’m no island
Peninsula maybe, makes no sense I know, crazy
Give up all this pussy cat thats in my lap, no lookin’ back
Spaceships don’t come equipped with rearview mirrors”

Esitetään aluksi teorianpoikasena, yleisinhimillisen lokerointitarpeen tyydyttämiseksi, että on olemassa erikokoisia sampleja.

On pieniä, vaikeasti tunnistettavia sampleja. Ne toki voivat olla täyttä timanttia, mutta useimpien korvissa ne eivät kanna suurempaa intertekstuaalista painolastia.

Näitä suosivat artistit rakastavat tutkimusmatkoja levykauppojen tomuisiin kellareihin, tonkimaan hyllymetreittäin unohdettuja levyjä sen kultakimpalesamplen toivossa. Tällaiset artistit melkeinpä kilpailevat siitä, kuka hämärimmän samplen onnistuu bongaamaan.

Sitten on isompia sampleja, jotka vihkiytyneempi musiikinharrastaja kykenee joskus nimeämään. Tunnistettavuudellaan nämä väistämättä värittävät myös sampleen turvautuvaa kappaletta. Ne pakottavat biisit, uuden ja vanhan, dialogiin; hyvässä tai pahassa, riippuen artistin taidoista ja pyrkimyksistä.

Ja sitten on todella isoja sampleja.

Siis gargantuaanisia Godzilla-sampleja.

Sellaisia joitten jäljet vievät suoraan motaria pitkin sylttytehtaalle.

Jotka eivät edes yritä siivota jätöksiään. Eikä niin suurta mattoa olisikaan, että raadot saisi sen alle lakaistua kun tekijänoikeusjuristi paukuttelee ovella.

Koska tälläiset samplet napataan todella ikonisista kappaleista, asettavat ne samplen käyttäjälle kovia vaatimuksia. Ensinnäkin todella iso sample vaatii tuekseen todella ison biisin. Huonommat kappaleet samplemonsteri popsii suihinsa ja tulee vain pahalle tuulelle. Kuten yleensä myös kuuntelija.

Todella iso sample tarvitsee tuekseen myös todella ison artistin. Ihan jo taloudellisistakin syistä. Kun Kanye West samplaa Curtis Mayfieldiä, haukkoo kuulija hetken henkeä räppärin röyhkeydelle. Mutta Kanyen ego on niin sarjakuvamaisen suuri, että pakkohan miehelle on antaa kaikki anteeksi.

Myönnettäköön, että teoria hieman ontuu. Joten mennään viimein asiaan.

Myös etelä-räpin veteraaniduo UGK rakentaa vuoden 2007 Underground Kingz -albumin megahittinsä Int’l Players Anthem (I Choose You) unohtumattoman samplen varaan, ja tekee sen rinta rottingilla. Tällä kertaa kyseessä on Willie Hutchin blaxploitaatio-hitti I Choose You, elokuvasta The Mack ja vuodelta 1973.

UGK:n pojat olivat ihan fyysisestikin kohtuullisen suuria miehiä, ja Int’l Players Anthem on todella suurella sydämellä tehty todella suuri biisi. Kappale uhkuu niin vahvaa itseluottamusta, että ensimmäinen minuutti mennään puhtaasti sen I Choose You -samplen päälle räppäillen, vailla rumpukomppeja tai muita krumeluureja. Tähän ei kärpässarjalainen pystyisi.

Ja kun biitti viimein paukahtaa mukaan, suunnilleen kohdassa 1:15, käyvät kylmät väreet vielä noin sadannella kuuntelukerrallakin pitkin selkäpiitä. Pelkkä ajatus saa tämän kirjoittajan tuntemaan tarvetta heilauttaa läppäri sylistään ja heilutella käsiään suurissa kaarissa, jollain epämääräisella mutta gangsteriuhoa tavoittelevalla tavalla, ihan vain ilmaistakseni kappaleen tuottamaa muhkeaa riemuntunnetta.

* *

Faktat lyhyesti: UGK oli hiphop-duo Port Arthurista, Teksasista. Vuodesta 1987 yhdessä räpänneet Pimp C ja Bun B julkaisivat ensimmäisen ison levylafkan albuminsa vuonna 1992, Jive Recordsilla. Tyyli oli hidasta, tukevaa syvän etelän gangsteri-räppiä.

Huomion arvoista on kaksion mainio dynamiikka. Duo toimii sujuvasti, toinen toistaan tukien, kuin vanha kunnon ”hyvä poliisi paha poliisi”-kuulustelurutiini. Pimp C riimailee korkeammalta ja on se härskimpi kaveri. Bun B hoitelee alarekisterin ja on toveriinsa verrattuna smooth ja suave. Myös tietty maalaisuus – esimerkiksi murteen ja blues-henkisten soundien muodossa – erottaa kaksikon über-urbaaneista kollegoistaan.

UGK tulee sanoista Underground Kingz. Tässä tapauksessa nimi osoittautui harmillisella tavalla enteeksi.

Vuosien varrella kiistattoman underground-legendan maineen rakentaneella duolla tuntui käyvän koko ajan paska mäihä. Vaikka UGK oli etelä-räpin keskeisiä pioneereja, pääsi menestys isolla M-kirjaimella aina jollain kierolla tavalla livahtamaan käsistä. Esimerkiksi kun Jay-Z:n Big Pimpin’ -kappaleella esiintyminen tuntui avaavan valtavirran portit, heilahti Pimp C:lle häkki.

Mutta kun Ungerground Kingz -albumi vuonna 2007 ilmestyi, näytti reitti
viimein selvältä.

Puntit lain kanssa olivat nyt tasan. Ja Pimp C:n istuessa vankilassa oli etelä-räp hypännyt hittilistoille. Vaikka edellisestä albumista oli kulunut kuusi vuotta, oli Bun B pitänyt kaksikon mainetta elossa ahkeralla muiden levyillä vierailulla.

Eikä kukaan voinut kyseenalaistaa veteraaniduon taitoja. Kasassa oli vahva tupla-albumi, joka jaksoi eeppisestä 26 kappaleen mitastaan huolimatta kantaa hyvin. Ja levyn tähtihetket todella loistivat. Maineikkaita vierailijoitakin riitti, aina Big Daddy Kanen kaltaisista old school -legendoista Lontoon Dizzee Rascaliin.

Ja levyn kakkossingle, Int’l Players Anthem, oli helposti vuoden parhaita räp-biisejä. Mukana hääri toinen etelä-räpin pitkän linjan legendaarisista kaksikoista, OutKast. André 3000 ja Big Boi pistivät parastaan. Tuottajina toimineet Three 6 Mafian DJ Paul ja Juicy C ottivat kaiken irti todella isosta sämplestään, antaen menneen ja nykyhetken – Willie Hutchin ja syvän etelän A-kaartin vm. 2007 – löytää rauhassa toisensa. Ja sitten tehdä sen taikatempun, jonka tuloksena syntyy jotain suurempaa kuin osiensa summa. Mikä kai juuri on se samplaamisen idea.

Ja niinpä syksyllä 2007 näytti siltä, että UGK viimein lunastaa pitkäjänteisen työnsä hedelmät. Mutta sitten kaikki tietysti meni taas kerran pieleen.

Undergroundin kuninkaiden tarina sai valitettavan, lopullisen päätöksensä.

4. joulukuuta, vain kolme kuukautta Underground Kingz -levyn ilmestymisen jälkeen, Pimp C löydettiin kuolleena hotellihuoneestaan Hollywoodista, Los Angelesista. Kuolinsyyksi ilmoitettiin myöhemmin purple drank -lempinimellä räp-biiseissä usein vilahtelevan reseptivahvuisen yskänlääkkeen yliannostus yhdistettynä uniapnea-sairauteen.

Lepää rauhassa, Pimp C.

Youtube-videoupotus, klikkaa nähdäksesi!Klikkaa, jos haluat nähdä videon!
UGK – Int’l Players Anthem (I Choose You) (ohj. Bryan Barber)

Bonus!

UGK:lta ei äänestetty muita kappaleita, mutta Anthem-edustusta täydensivät kupongeille yltäneet Gaslight Anthem (The ’59 Sound) ja The Low Anthem (Ticket Taker).

Samasta aiheesta

© 2017 MUSIIKKIYHDISTYS HELSINGIN NUORGAM ry, tekniikka Tommi Forsström, alustana Wordpress