Popklassikot 1998

#10 Madonna – Frozen

Madonna nauttii Frozenin menestyksestä.

Madonnan ehdokas epäilyttävien promokuvien katselmukseen vuodelta 1998.

Oli se ajassaan kiinni. Huh. Muuta ei voi todeta, kun kuuntelee Madonnan Frozenin valistunein ja objektiivisin korvin.

Vielä 1990-luvun lopussa (ja toki Music-levyä julkaistessaan vuonna 2000) Madonna oli syystä suuri poptähti. Hänen 1990-luvun levynsä olivat täysin aikansa tuotteita ja olivat sitä persoonallisesti. Kaukana tulevaisuudessa oli 2010-lukulainen hengetön suihkumoottoripop.

Kuka tahansa olisi halunnut vuonna 1998 Frozenin kaltaisen singlen. Se oli vuosi, jolloin Massive Attack julkaisi Mezzaninen ja – niin hurjalta kuin se kuulostaakin – Morcheeba myi Briteissä platinaa. Frozen oli Madonnan ja Ray of Light -levyn hänelle tuottaneen downtempo-mies William Orbitin tapa vihjailla triphopin suuntaan.

Frozen oli täysin epämadonnamainen single, taiteen ja viihteen kultaiseen leikkaukseen mittatilattu sydänsuruballadi, jonka dramaattiset jouset maalasivat pitkiä ja traagisia kaaria. Jotta se kulki mahdollisimman käsikädessä Madonnan tuoreiden mystiikka- ja kabbalahurahduksien kanssa, biisiin oli upotettu muutama perkussio, jotka olivat kirjaimellisesti kuin itämaisia mausteita kappaleen pinnassa.

Kappale, jossa hiljaisuus ja tauot näyttelevät merkittävää osaa, oli myös rohkea valinta levyn ensisingleksi. Riski kannatti, ja Frozenista tuli Madonnan ensimmäinen listaykkönen briteissä sitten vuoden 1990. Juuri siksi se on yksi laulajattaren uran erityisimmistä nahanluonneista ja viimeisiä näytteitä siitä, miten vallankumouksellinen artisti Madonna olikaan – ja optimistisimmissa ajatuksissa on vielä joskus.

Vaikka Frozenin kohauttaneessa videossa mustaan Jean Paul Gaultierin kaapuun verhoutunut Madonna muuttuu niin dobermanniksi kuin varisparveksi, Ray of Light oli tuolloin pikkupojasta reilusti kovempi juttu.

Syykin oli ilmiselvä. Videossa oli katuja pitkin valoviivoina kiitäviä autoja.

Jumalauta. Onko mitään siistimpää?

http://youtu.be/anJ8Knxoazc